Gesteunde projecten

Help DOG helpen
Jaarrekeningen
Beleidsplan

De afgelopen jaren heeft de Stichting D.O.G. steun gegeven aan onderzoek van twee erfelijke aandoeningen bij katten, namelijk amyloidose, een ernstige lever- en nieraandoening die voorkomt bij Siamese en Abessijnse katten, en polycysteuze nefropathie, een nieraandoening die veel voorkomt bij Perzische katten. Tevens is onderzoek gefinancierd naar stoornissen in de water- en zouthuishouding bij de kat, en onderzoek naar aangeboren levershunts bij de hond. Daarnaast is onderzoek naar de oorzaak en betere behandeling van de ziekte van Cushing bij de hond gesteund, van schildklierafwijkingen en van oogafwijkingen. Om meer inzicht te krijgen in de gevolgen van kastratie/sterilisatie en onderzoek naar nieuwe technieken in plaats van chirurgische kastratie is er een onderzoek hiernaar gefinancierd.

Kanker is een bij onze huisdieren veel voorkomende ziekte. Er zijn daarom een aantal projecten op dit gebied recentelijk gefinancierd. Momenteel wordt onderzoek gesteund naar de erfelijke achtergrond van tumoren van weke delen (bindweefsel, spieren, zenuwen en dergelijke), met name rassen die daar meer dan gemiddeld door worden getroffen. Met behulp van moleculair genetische testen wordt er onderzoek gedaan naar de onderliggende oorzaak van de hoge frequentie van botkanker bij de Ierse Wolfshonden. Tenslotte is er een project gefinancierd dat onderzoekt wat de reden is van resistentie voor behandeling van lymfeklierkanker bij honden.

Met nadruk moet worden gesteld dat onderzoek plaats vindt naar spontaan voorkomende tumoren van patiŽnten die worden behandeld binnen de reguliere zorg. Zo wordt kennis vergaard over mogelijke gen-veranderingen in tumorweefsel en bloed zonder dat er proefdieren nodig zijn, en zonder extra last voor de patiŽnten.

Start | Wie en wat is DOG | Waarom  steunen | Gesteunde projecten | Bestuur | Help DOG helpen | Jaarrekeningen | Beleidsplan

Deze site is voor het laatst bijgewerkt op 06/29/17